الجمعة، ١٩ مارس ٢٠١٠

معــــرض صــور


حـــاولت أرسم صورة لنفسى

صورة لذاتى اللى شايفها
صورة لملامحى اللى عارفها
وأما مسكت ورقى وقلمى ..
لقيتنى تااايه مش عارفنى
مش شايف صورة لملامحى
....
حاولت تاانى وقلت أجرب
يمكن بخط .. اتنين أأقرب
لقتينى برسم طفل بيلعب
عايش طفولته
عايش برائته
بس لمحت بين صوابعه
حتة حجـــر
تحميه فى لحظه م الخطر
فى لحظه غدر م البشر
ولمحت فى عينة نظرة تحدى
نظرة نصر جااااااى بيدى
هحررك يا قدس
بروحى وبدمى
وبحجرى ...
بصيت كده .. وسئلت نفسي
مين اللى شايل ملامح رسمي
ده مش انا .. ولا حتى شبهي
***
وحاولت تاانى من جديد
ومسكت الورقه والقلم
يمكن المره دى أصيب
واجيب ملامحى م العدم
لقتنى برسم ناااس كتيرة
متقسمين اعداد كبيرة
تايهين ما بين سنه وشيعه
لقيت عراق الطيبه
متعـــذبه
ما بين جنود الامريكان
اللى احتلو ارضها
وما بين شعبها الغلبان
اللى دايب فى عشقها
ولقيت فى جنب من بعيد
شباب كتيير ارادته حديد
ناوى يوحد ..
ناوي يعمر ..
ناوي يبني عراق جديد
وحاولت أدور وسطهم .. يمكن اشوفنى
بس ملقتليش أثر .. ولا حتى حد هناك عرفني
***
وحاولت تانى أرسم وأدور
يمكن اللى تايه منى .. يظهر
لقيتني برسم صورة راجل ظهره محني
عدى عليه الزمن .. وباينه منسي
سئلته مالك يا عم قاعد حزين
قالي يا بنى دا بفعل السنين
سألتة تاني : قولي مالك ؟؟
قالى : أبني
جابني هنا .. وراح وسابني
مقالش حتى ده غصب عني
بس عازره .. أيوة عازره
ماهي الحياة مبقتش سهلة
داير يلف زى الطور جوة ساقية
والاسعاركل يوم عمالة تغلي
والحياة بقت صعبة
وإيش يعمل المحكوم فى حكومة باتت نايمة
***
بصيت كده وقعدت أفكر
إيه كل ده ؟؟ .. عقلي إتحير
انا مين فى دول ؟؟
أنا كل دول ولا أنا مخفي؟؟
لقيت إجابتى سابقه همسي
إن أنا .. اللى جوة رسمي
أيوة انا .. انا كل دول
لا تقولي فلسطينى ، ولا عراقي . ولا حتى مصرى
انا العربي ..
أنا العربي ..

هناك تعليقان (٢):

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخيرا عملتى بلوج وريحتينتا
    تحفه ماشاء الله
    ربنا يبارك لك فى البلوج
    ومنتظرينا جديدك دايما
    wise

    ردحذف
  2. اخيييييييييييييراً

    ما شاء الله يا دعاء

    روووووووووووووعه


    منتظرين الباقى بقى

    بجد فرحت قوى انك عملتى المدونه

    وكمان بقيت اول المشاركين

    بس وايز سبقتنى بأول تعليق

    هههههههههه

    معلهش كلنا اخوات وكلنا واحد

    ردحذف